Recenze: Rychlé dojmy z disneyovky Mulan! Lepší než animák?

-

Jak se povedla hraná verze pohádky Mulan?

Osobně nejsem moc nadšený, že Disney předělává své animované pohádky do hrané tvorby. Ze začátku jsem to bral jako něco osvěžujícího. Teď to beru jako lenost. Myšák recykluje svoje staré značky a vydělává na tom obrovské peníze. Bohužel, ve své chamtivost zašel ještě dál. Upravuje své nové filmy, aby se zavděčil všem. Jsou politicky korektní, mění charaktery, odstraňuje postavy, které by mohli vyvolat jistou kontroverzi a další věci.

Mulan je nejzářivější příklad těchto „změn“. Film za 200 mega, který je politicky korektní, točený pro Čínu a zbavený jakékoliv kontroverze. A aby u Disneyho ukázali, jak jsou progresivní a pokrokoví, tak film režíruje Niki Caro (šikovná režisérka menší filmů) a většinu pozic u filmu zastávají ženy. Což by samo osobě nebyl problém, kdyby to nebylo tlačeno, tak do popředí.

Tento film měl jít v březnu do kina. Bohužel, pandemie koronaviru se rozšířila a celý filmový průmysl se zastavil. Teď po řadě odkladů vstupuje Mulan do světových kin a taky na Disney+. My jsme Mulan v redakci viděli, tak se s vámi podělíme o naše rychlé dojmy.

Recenze: Mulan
Zdroj: Disney

Pavel Hrubeš

Z mého pohledu velký špatný. Mulan měla ze začátku všechny předpoklady na to, aby byla velmi dobrým filmem. Stačilo se držet animované předlohy, zkrátit muzikálové čísla a přenést přesah, který příběh má. Bohužel, filmu se toto nepovedlo. Film je prázdný a není v něm nic zajímavého, působivého či nadstandardního. Po vizuální stránce je to ok. Hudba, zvuk, kostýmy a kamera jsou na řemeslné úrovni. I po herecké stránce to není vůbec špatné.

Problém je ve scénáři, uchopení postav a celkově i ve příběhu, který se dost změnil oproti animované předloze. Mulan není ta samá postava, není propracovaná a některé logické rozhodnutí jsou postavené na hlavu. Zbytek postav je jen šablona, která má jen jeden rozměr a mění své postoje, jak se filmu chodí. Akce se snaží být okázalá, ale je tragicky nasnímaná a je nudná. Nemá dynamiku a ani napětí a hlavně je předvídatelná. Vadilo mě, že film nedokáže prodat vývoj Mulan jako postavy a dělá z ní něco, co není. Místy jsem si říkal, že to není tak špatný, ale pak přišli konkrétní scény a všechno pozitivní šlo do kopru. Chtěl bych napsat, že jsem zklamaný, bohužel by to nebyla pravda, jelikož mi je film díky práci s postavy ukradený. 4-5/10

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  The Expendables 4: První trailer je tady! Co nás čeká tentokrát?

Kevin Horňáček

!pozor mikro spoilery!

V tomto hodnotení budem pravdepodobne zastávať pozíciu stredu. Rozoberiem však film ako taký a nie politickú korektnosť, ktorú spomínal kolega Pavel, lebo s jeho názorom úplne súhlasím. Nesúhlasím iba s názorom okolo akčných scén, keďže tie sa mi veľmi páčili.

A teraz k dojmom. Ako dieťa 90. rokov mám starý animák Mulan napozeraný od hora dolu na kazete. A to bol najväčší problém aktuálneho filmu. Aj keď sa snaží požmurknúť sem-tam na fanúšika predlohy, tak mu to vychádza asi iba v 50 percentách prípadov. Zvyšok vyznie buď veľmi zvláštne ba priam až ako cringe, sorry. To má tiež za následok, že film vlastne nevie, čím chce byť. Pri sledovaní som stále čakal na ikonické scény, ktoré mali už už prísť a zrazu… nič. Tak si hovorím ok, asi ideme cestou realizmu a idem sa pripraviť na veľký čínsky epos. Chvíľkami som ho aj dostával, ale zrazu sa vyrojili zvláštne fantasy postavy (k tým sa ešte dostanem), ktoré tam ani neviem, čo robili a boli obmenené, tiež vlastne neviem prečo. A tieto „wtf“ momenty sprevádzajú celý film.

Ak si však mám objektívne rozdeliť film, tak mi z neho vychádzajú 4 časti.

mulan
Zdroj: Disney

Katastrofálny úvod

Kde zmenili snáď všetko, čo sa dalo a taktiež pokazili, čo sa dalo. Ak čakáte kreatívny, hravý a relatívne veselý začiatok ako v animáku, tak ste na veľkom omyle. Dostávate už vyššie spomínanú divnú všezmes. Taktiež pre mňa nepochopiteľné veľké, CGI zle prevedené a absolútne nezmyselné zmeny v pomocníkoch SpideyhoHarryho Pottera… Mulan, ktorí dodávali animáku dušu sú miestami až „na facku“. Áno, to bol moment, kedy som si hovoril, že sa asi budú držať pri zemi. Nedržia a dajú tam toľko fantasy prvkov, že práve túto pôvodnú esenciu mohli ponechať.

Odchod na vojnu

Bol moment, kedy sa mi začala vracať nádej v tento film. A aj sa mi vrátila. Tento realistický segment, aj keď opäť so zmenami sadol filmu viac ako dobre. Dravosť Mulan a jej utajovanie identity, bojové scény a epický tréningový zostrih, ktorý akoby z oka vypadol animáku. No jednoducho SUPER! Jediné, čo mi vadilo, boli opäť umelo vynechané vtipné scény (kúpanie v jazere), ktoré by sa tam veľmi hodili a urobili by ešte väčší kontrast s vážnosťou záveru. Každopádne toto bol za mňa asi najlepší segment.

Dlhé akčné vyústenie deja

Bolo pre mňa opäť ranou. Tu si tvorcovia začali dej meniť, ako sa im zachcelo, len aby sa ľahšie mohli prepracovať do finále. Áno, dostali sme zopár scén, tak ako mali vyzerať, ale na oplátku, ďalšie upravili alebo vynechali. Síce mi tento segment nevadil až tak ako úvod, ale akosi som ním preplával a nechal ma vlažným. A úprimne už sa mi ani nechce na ten film nadávať…

Záver aka „doják“ hodný Disney

Áno, aj keď kostrbato a miestami nezmyselne sme sa dopracovali tam, kam sme chceli a vtedy prišlo to, čo vie štúdio Disney najlepšie. Zahrať nám na city v epických záverečných scénach a nimi nám uvolniť slzné kanáliky naplno. To si užívam vždy a užil som si to aj tento raz. A spokojne som sa vyplakal ako pri skoro každej „disneyovke“.

Prepáčte za moje pomalé dojmy, ale mal som čo povedať. Aby som to zhrnul binárne, 0-1-0-1. Celý tento výlev si však berte k srdcu, iba ak ste fanúšikovia predlohy, lebo budete vo veľkom porovnávať. Aj keď som to nechcel robiť, nedalo sa. Avšak ako celok to vnímam relatívne pozitívne vďaka všetkým technickým, lokačným a hlavne hereckým kvalitám. Film si však znovu pravdepodobne nepozriem, lebo… no lebo tu je animák, ktorý ho prevyšuje po každej stránke. Môj verdikt bude tým pádom opäť „binárny“. Ako fanúšik predlohy tomu neviem dať viac ako 6-6,5/10 (s prižmúrenými očami). Ale ak by som bol nezaujatý divák, ktorý vidí Mulan po prvý raz, tak by som dal filmu s pokojom Angličana. 7/10.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  Najočakávanejšie seriály roku 2021! #1 - Čo si musíte určite pozrieť?

Matúš Petrinec

Neviem ani čím začať. Asi tým, že som dieťa, ktoré vyrastalo na filmoch, ako napríklad Príbeh hračiek, Leví kráľ a podobne. Práve kvôli tomu som bol rád, keď sa rozhodlo štúdio Disney svoje staré animované rozprávky dostať do hranej formy. Bohužiaľ, očakávanie bolo vysoké a výsledok dosť trpký. Film Mulan môže zaujať mladé generácie svojim príbehom, ale to je asi tak všetko. Podľa môjho osobného názoru bol film veľmi rýchlo natočený aj to štýlom, ktorý je v dnešnej dobe veľmi neadekvátny k stanoveným štandardom.

Hudba je taktiež slabá, čo som si myslel, že sa mi u uznávaného skladateľa Harryho Gregsona-Williamsa nemohlo stať. Hudba je totižto kvalitná a technicky veľmi kvalitne podaná. To, čo ju robí veľmi slabou, je jej generickosť. Tie isté omieľané noty, ktoré sa stali rokmi veľkým cliché sú aj tu. Film som pozeral so svojimi známymi, ktorí mali k dispozícii platformu Disney +. Ak by som si totižto tento zhluk zlého scenára, ako tak priemernej kinematografie a nešpecifickej hudby kúpil za 30 dolárov, tak by som štúdiu Disney vymyslel nový vulgarizmus v slovníka slovenského jazyka.

Aké je teda moje rozhodnutie? Ak máte dieťa, ktoré sa narodilo po roku 2010, tak si film užije plnými dúškami a budete vidieť radosť na jeho očiach. Ale ak si plánujete film momentálne zaplatiť cez službu Disney+ a ste už dospelí, tak vám môžem s pokojom Angličana povedať, že by som z danej sumy dostal viac endorfínu v miestnej herni. Osobne hodnotím 4/10.

Mulan ohlasy
Zdroj: Disney

Filip Scherhaufer

Animovanú Mulan som videl len nedávno a nestal som sa nejakým veľkým fanúšikom. Išlo skôr o takú klasickú Disney šablónu len v zmenenom prostredí. Na hraný film som sa preto nijako extra netešil, no keď korona začala presúvať dátum vydania a v poslednom mesiaci spustilo Disney obrovskú marketingovú kampaň, Mulan chytila moju pozornosť. Zapol som si ju v pohodlí môjho domova a som veľmi rád, že som tak urobil.

Nová Mulan je vizuálne krásny film s vlastnou atmosférou a zaujímavým príbehom, ktorý ma bavil od začiatku až do konca. Veľmi sa mi páči, že tvorcovia si to zobrali po svojom a spravili adaptáciu, ktorá len kráča v šľapajách animáku, no robí niečo úplne iné. Toto je presne to, čo som po okopírovanom Levom kráľovi chcel vidieť. Tvorcovia totiž dokázali oživiť tento príbeh novou atmosférou a myšlienkami, ktoré podľa mňa prevyšujú animovanú verziu (absencia piesní a humorného draka bolo riskantné rozhodnutie, no išlo o skvelé rozhodnutie, ktoré pomohlo filmu nájsť svoj dych).

Mulan má skvelo zachytenú ženskú silu. Až ma prekvapuje, že to robilo štúdio Disney, keďže po ich nasilu tlačených filmoch ako Captain Marvel, tento pôsobí veľmi nenútene a navyše je zaujímavý, neskutočne štýlový a baví. Veľmi ma zaujalo spracovanie, ktoré nepripomína hollywoodske blockbustre, ale skôr tie čínske. Niekto sa možno bude smiať na neustálych spomalených záberoch, no tie sú robené schválne tak, ako to robia práve v Číne a ja som si akciu vyslovene užíval.

Ďalšie detaily

Pestrú vizuálnu atmosféru dopĺňala výrazná hudba, ktorá síce nemá nejakú hlavnú tému, no vie zaujímavo evokovať prostredie, v ktorom sa príbeh odohráva. Páčili sa mi tu všetky vedľajšie príbehové linky, humor nepôsobil nasilu ani okato. Herečka mala skvelú charizmu a výborne jej sekundovalo celé vedľajšie obsadenie. Zmena v motivácii Mulan a jej odôvodnenie sily mi prišlo ako skvelý nápad. Tempo bolo svižné a páčilo sa mi, kedy vedel film spomaliť a vychutnávať si tiché momenty. Film navyše pracoval so super vzťahmi medzi postavami, čo si žiada potlesk, keďže nešlo o film vyslovene zameraný na skúmanie postáv, charizmu tam prinieslo skôr len obsadenie.

Ku koncu som z filmu Mulan cítil radosť a silu, ktorú dúfam pocítia aj všetky malé hrdinky za televíznou obrazovkou. Mal som pocit, akoby som sledoval nový Disney film ešte na starých kazetách. Išlo o našľapaný oddychový akčný film, ktorý trpí len na rozprávkovej šablóne, kde nás nemohla Mulan nijako prekvapiť. To však vôbec nevadí, pri týchto hraných prerábkach som si už tak nejako zvykol. Ale ak nám chce Disney servírovať takéto pecky aj ďalej, uvítam ich s otvorenou náručou. Disney chcelo vlastnú Wonder Woman, nedostali ju s Captain Marvel, ale s Mulan. Chce to ďalší diel a ja si ho veľmi prosím. Animák ma nepresvedčil, no po tomto filme sa môžem hrdo nazývať fanúšikom Mulan. 8/10

Zdroje: IMDbČSFD

Zdroj titulního obrázku: Disney