Hellblazer: Těžké časy
Hellblazer: Těžké časy obsahuje čísla #146-#150 zo série Hellblazer. John Constantine to nemal nikdy v živote jednoduché. Matka Mary Anne mu zomrela pri jeho pôrode a otec Thomas bol alkoholik, ktorý ho vinil za matkinu smrť. Väčšinu života utekal z domu až sa dostal k punk rocku a okultizmu. Jeho prvé reálne stretnutie s démonmi dopadlo zle, keď jeho chybou zobral démon Nergal malé dievča Astru, ktorú sa John snažil zachrániť, do Pekla. John strávil kvôli tomuto stretnutiu niekoľko rokov v blázinci Ravenscar, kde ho dozorcovia často bili. I keď ho prepustili, tak John nebol nikdy úplne vyliečený. Postupom času sa však z Johna stal jeden z najznámejších okultistov sveta.
John Constantine má však problém. Problém, ktorý ešte nikdy neriešil. Pohľad na ostnaté drôty, veže s hliadkami a puškami, studené železné mreže. John Constantine sa dostal do väzenia. Dostal 35 rokov natvrdo. Prostredie, v ktorom vládnu gangy mafiánov, Afroameričanov, neonacistov, motorkárov či islamistov nie je práve najvhodnejším miestom pre blond Angličana so záľubou v mágii. Alebo je tomu práve naopak?
Constantine Briana Azzarella
Po prvom komikse vydanom u nás s názvom Hellblazer: Syn člověka od Gartha Ennisa, sa vydavateľstvo Crew rozhodlo prísť na trh s Hellblazerom od Briana Azzarella. Azzarello (Wonder Woman, 100 Bullets) dal svoj príchod k sérii najavo už na prvej stránke. Osobne mi vždy prišlo, že sa Azzarello snaží priniesť do sveta DC/Vertigo viac temne ladených príbehov než normálne (napr. Batman Damned, Joker apod.). Jeho Constantine nedisponuje humornými prvkami ako od Ennisa a chýba aj jeho „klasickejšie“ prehováranie k čitateľom. Skôr, než na odľahčenie ťažkých situácií spomínaným uštipačným či čiernym humorom, sa Azzarello zväčša sústredí len na samotné ťažké situácie bez akejkoľvek šance na zlepšenie.
Vybrať väzenie, ako prostredie, kam Azzarello zasadil hlavnú postavu hneď v jeho prvom príbehu je veľmi originálne a nápadité. Samotná realizácia však už trochu stagnuje. Celé posúvanie príbehu stojí na Johnovom zastrašovaní spoluväzňov vďaka jeho okultistickým trikom. Tento aspekt príbehu je v poriadku. Viac mi skôr nesadli práve charaktery, s ktorými sa John vo väznici ocitol. Azzarello si vybral stereotypných väzňov s nezaujímavými a neoriginálnymi motívmi, čo zapríčinilo, že ak v okolí nebol John Constantine, tak dialógy spoluväzňov a celková atmosféra pôsobili veľmi sucho a fádne.
Corbenova Kresba
Kresby sa tentokrát chopil Richard Corben (Ghost Rider, The Punisher: The End), ktorého diela sú z veľkej časti veľmi uznávané a to právom. Corbenova kresba mi však v tomto konkrétnom príbehu prišla trochu karikatúrna, kde sa snažil vykresliť na charakteroch ich najhlavnejšie rysy. Veľké hlavy, nízke telá či celková štruktúra jeho postáv pôsobila nepútavo a od kresby Johna Higginsa to išlo skôr smerom dole než hore. Na druhú stranu musím vychváliť neskutočne geniálne obálky od Tima Bradstreeta (The Punisher, Blade). Jeho foto-realistická forma artu je highlightom celého tohto komiksu a vôbec by som nebol proti, keby miesto tvorby obálok začal pracovať aj na samotných stránkach komiksov.
Verdikt
Těžké časy a idea Constantinea vo väzení mali od začiatku veľký potenciál, žiaľ, scenár spolu s kresbou to vtiahli trochu do hlbšej vody, než by sa dalo čakať. Príbeh a kresbu považujem za hlavné faktory, ktoré robia z komiksu to, čo je. Občas to vyjde, občas to nevyjde. U prvého Azzarellovho Constantinea to moc nevyšlo, ale verím, že postupom sa Azzarello aklimatizuje a nadelí nám to pravé orechové.
5/10
Čítali ste komiks Hellblazer: Těžké časy? Ako ho hodnotíte? Pre ďalšie recenzie a novinky zo sveta popkultúry nezabudnite sledovať náš portál Plotpoint!
Zdroj: DC Comics