Recenze: Rychlé dojmy z prvního dobrodružství geniální Enoly Holmes!

-

Enola Holmes recenze

Enola Holmes recenze je tady! Enola Holmes je knižní adaptace od autorky Nancy Springer. Autorka samozřejmě vychází z příběhů o slavném detektivovi, ale více než na samotného Sherlocka se zaměřuje na jeho mladší sestru. Ta je stejně geniální jako její dva starší bratři. Sherlock Holmes je jedna z nejpopulárnějších fiktivní postav a dočkal se desítek zpracování, ztvárnění. Takže bychom mohli říci, že je nesmazatelně zapsán do naší popkultury.

Autorka Nancy Springer se rozhodla této popularity využít, přesto jít zajímavou a svým způsobem alternativní cestou. Její knihy se staly úspěšné a toho si všimli na Netflixu a rozhodli se pro filmovou adaptaci. Filmu věnovali velkou péči a sehnali si výborné herce do hlavní rolí (Millie Bobby Brown, Helena Bonham Carter, Sam Claflin a Henry Cavill). A protože měl film na Netflixu premiéru 23. září, tak jsme ho u nás v redakci už měli možnost vidět a zde se podělíme o naše první dojmy.

Rychle dojmy: Enola Holmes
Zdroj: Netflix

Pavel Hrubeš

Tento projekt jsem sledoval už od prvního oznámení. Hned jen, co jsem si přečetl, o čem to bude, a kdo se zde objeví, tak si to získalo mé sympatie a filmu jsem věřil. Jsem moc rád, že mě film nezklamal a dostal jsem od něho přesně to, co jsem čekal a kupodivu i něco málo navíc. Knihy jsem nečetl, takže nemůžu říci, jak moc je film věrný, nicméně si mě získal a bavil. Velkou zásluhu na tom má režisér Harry Bradbeer (seriál Potvora aka Fleabag – kdo neviděl, tak je to pro vás povinnost), který pochopil, co točí a šel tomu naproti.

Bradbeer se nebojí být hravý, přepálený, bořit čtvrtou stěnu, hrát si vyprávěním a užít si to, co má k dispozici. Z mého pohledu Bradbeer odvedl velmi dobrou práci a zvládá v pohodě dialogové scény, tak i scény akčnější a jeho práce s vizuálem se mi líbila. Technická stránka filmu je moc pěkná. Občas je vidět nějaký slabší trikový efekt, přesto jsou na filmu vidět peníze. Od kostýmů, lokací, přes hudbu až po hezké vykreslení viktoriánské Anglie.

Herecké obsazení nezklamalo

Velmi mi sedlo obsazení, protože je kvalitní a všichni herci umí moc dobře hrát. Millie Bobby Brown je hodně talentovaná a sympatická a zde mi dokazuje, že má na to, aby utáhla hlavní hrdinku. Sam Claflin má hodně vděčnou roli a je vidět, že si jí užívá. Helena Bonham Carter mě nikdy nezklame a vidět jí v této poloze bylo zajímavé a trochu i nečekané. Nakonec jsem si nechal samotného Sherlocka v podání Henry Cavilla, který mě do této role neskutečně sedl a přál jsem si, aby měl ve filmu mnohem více scén.

Samozřejmě nechci tvrdit, že je Enola Holmes bezchybný film, protože není. To, jestli se vám film bude líbit nebo ne, dost záleží na vašem přístupu. Pokud to budete brát jako fajn oddychovou podívanou, ve které se neustále něco děje, tak nebudete zklamaný. Já osobně bych film zkrátil o nějakých 15 minut, aby nepůsobil roztahaně. Ale toto je problém snad všech filmů od Netflixu za poslední rok. Enola Holmes je dobrá dobrodružná oddechovka, která velmi dobře funguje a pobaví, a já se moc rád kouknu na další díl. 7,5-8/10

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  8. díl Mission: Impossible odložen! Kdy snímek uvidíme?

Kevin Horňáček

V prvom rade by som rád povedal, že nie som fanúšik detektívok a už vôbec nie som fanúšikom Holmesovho „univerza“. Najvtipnejšie je, že som si pri pozretí traileru a prvotného hypu z hereckého obsadenia vôbec neuvedomil, že sa teším práve na to, čo nemám rád. Pravda mi bola odhalená až pár dní pred pozretím filmu. Vtedy som si už povedal, že trailer bol skvelý a kašlem na svoje predsudky. A spravil som veľmi dobre. Enola Holmes je síce detektívka, ale nie klasická. Celý film som skôr vnímal ako príjemnú dobovú „rozprávku“ s prvkami hravej detektívky. No a to mi práve na celom filme veľmi sadlo. Neskutočne som si pritom oddýchol, zároveň ma donútil film aj premýšľať a dokonca aj veľakrát dobre pobavil.

Herecké obsadenie bolo poriadne nabité a z toho pramenili aj vysoké očakávania. Úprimne zo začiatku som sa obával, či zvládne moja milovaná Eleven Millie Bobby Brown uniesť celý film na svojich pleciach, ale už po pár minútach všetky obavy zmizli. Na svoj vek hrala vynikajúco a jej rola rozprávača skvelo pasovala do príbehu. Jediné momenty, kedy som si ju užíval menej, boli vtedy, keď na scénu prišiel Henry Cavill a kradol si pre seba každú sekundu priestoru.

Skvelé obsadenie

Sherlock mu sadol neskutočne dobre a už sa neviem dočkať, kedy ho v tejto role uvidím znova. No a na záver mi nedá nespomenúť Sama Claflina, ktorého niektorí možno poznáte z geniálneho seriálu Peaky Blinders, kde stvárňuje Oswalda Moselyho (dokonalé herecké divadlo v jeho podaní). V tomto filme hrá opäť jemne zápornú postavu, tie mu však idú najlepšie. Opäť som si ho užil, avšak na môj vkus dostal menej priestoru, čo je škoda, lebo by si ho zaslúžil. No a keď sme pri málo priestore, toho dostala veľmi málo aj Helena Bonham Carter, čo sa dá vzhľadom k deju pochopiť, avšak také veľké meno by malo dostať pravdepodobne viac času „na plátne“.

Aby som to zhrnul. Samozrejme, film mal zopár múch, ktoré sa mi však strácali v perfektnej dynamickosti deju a kvalitných hereckých výkonoch. Určite si viem do budúcna predstaviť filmovú sériu z tohto sveta. A dúfam, že ju aj dostaneme. Budem však veľmi nahnevaný, ak nespravia film, kde budú Enola a Sherlock na rovnakej úrovni. Pokojne sa to môže volať Enola & Sherlock a môžu tam spolu riešiť prípady. Nedostať viac Sherlocka v podaní Henryho Cavilla by bol totižto hriech. To však nechám už na Netflix. Za mňa si teda Enola Holmes odnáša solídnych 8/10 a už teraz sa neviem dočkať pokračovaní.

Ondřej Novák

Na začátek uvedu, že ačkoliv nejsem fanoušek Mille Bobby Brown ani Stranger Things, snažil jsem se být objektivní a nezaujatý. Tak nejprve pozitiva…no to je asi tak všechno. S každým jejím pohledem a mrknutím do kamery jsem chtěl ubírat jeden bod. Asi po deseti minutách mi došlo, že jsem dávno v mínusu a musel jsem názor přehodnotit. Přítomnost Sherlocka Holmese v podání vzhledově dobře/herecky zle obsazeného Henryho Cavilla to mírně zvedala. Ovšem vzhledem k faktu, že je v příběhu jen pro zdůraznění jejich příbuzenského vztahu, mě jeho existence přišla úplně zbytečná.

Ale dobře, film se jmenuje Enola Holmes. Jenomže holka je největší slabinou nejen v obsazení, ale i ve scénách, kde jí mám věřit, že případ vyřeší. Celé to na mě působí jako Disneyho televizní parodie pro velmi nenáročné publikum, které ani nechce sledovat klasickou detektivku, ale pitvořící se „MBB“. Proto se v půlce změní i samotný hlavní případ v linku s mladým hošíkem, což se později scénáristé pokoušejí zoufale poslepovat dohromady.

Na detektivkách je vždy nejzábavnější samotné rozuzlení případu. Tady je to největší zrůdnost a vrchol neumětelství. Co mě má potom nutit k opětovnému zhlédnutí nebo pokračování? Jedině, že by Cavill dostal mnohem, mnohem větší úlohu a Enolu zavřel to té internátní školy. Netflix znovu dokazuje, že je bez talentovaných, ostřílených tvůrců v háji a sám nic neumí vykouzlit. Celá jeho letošní nabídka, která má nahrazovat prázdná kina, je zoufalství, jenž mi rozmlouvá předplatné na další měsíc. 3/10

Jak se Vám líbil článek s recenzemi na Enolu Holmes??

Zdroje: IMDbČSFD

Zdroj titulního obrázku: Netflix