Recenze: Knižní a filmový Zázrak od Emmy Donoghue. Jak se povedla kniha a její filmová adaptace?

Zázrak od autorky Emmy Donoghue se dočkal filmové adaptace. V tomto článku si rozebereme samotnou knihu i film.

-

Recenze: Knižní a filmový Zázrak od Emmy Donoghue

Pokud jste od Emmy Donoghue nic nečetli, i tak vám určitě něco řekne film Pokoj. Snímek pojednává o malém izolovaném chlapci, který zná jenom maminku a svůj pokoj. Ale jak dlouho to může takhle fungovat? Emma Donoghue tenhle silný příběh napsala v roce 2010 a napsala též scénář k filmové adaptaci z roku 2015. A nyní se dočkala filmové zpracování další její kniha, Zázrak – můžete film najít na Netflixu. Což je další citlivý příběh o síle rodiny a lásky. Ale než se podíváme na filmovou adaptaci s názvem Irský zázrak, pár slov o knize.

Zázrak
Zdroj: independent.ie

Něco o knize Zázrak…

Zdravotní sestra Lib Wrightová dostane za úkol prověřit mladou dívku, která nejedla již čtyři měsíce. V malé irské vesnici ale narazí na lidi a myšlenky, které není schopna pochopit. A na případ, který je na první pohled jasný podvod. Dívku musí někdo tajně krmit nebo si jídlo brát sama. Jinak tahle situace přeci nedává smysl. Celé čtyři měsíce byla Anna naprosto v pořádku. Najednou, až po příjezdu Lib, začíná dívka viditelně chřadnout. Změnilo se něco s Annou po příjezdu Lib?

Vyprávění na prvním místě

Příběh je vyprávěn z pohledu Lib. Proto se na ní soustředí nejvíc. A právě ona mi přišla jako nejkomplexnější postava ze všech. Na Lib lze vidět největší vývoj charakteru, protože je už od začátku přesvědčená, že ví, co se děje. Je racionální, takže si udělala svůj závěr ještě předtím, než znala všechny informace. Protože je logická a tvrdohlavá. Proto jí ostatní vnímají jako nafrněnou, což i ona sama od nich vnímá. Protože jí rychle soudí a škatulkují stejně jako ona ostatní. Za tuhle práci je ráda, protože tím všem ukáže, že je jiná a všem tak celkově…ukáže. Možná proto je úplně na začátku emočně plochá. Má emoce, ale kvůli svému povolání a okolnostem minulosti je pohřbila hluboko v sobě. Proto je příjemný číst, jak jí všechny ty události ovlivňují a postupně mění svoje myšlenky. Jak je ovlivňována ostatními v příběhu.
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  O mesiac príde do kín Mníška 2, má byť najdrsnejšia z hororového univerza V zajatí démonov

Náboženství versus fanatismus…

Autorka odvedla skvělou práci jak s jejím charakterem, tak s charaktery ostatních a soustředí se především na nitro člověka v podmínkách a událostech, které se kolem nich dějí. Protože Zázrak se odehrává v době, kdy víra a rodina byly na prvním místě. Lib je tudíž prvkem racionality rozbíjející celou komunitu. Ovlivňuje nejenom ostatní, ale ostatní ovlivňují i Lib. Protože co se dělo s Annou mě za ní bolelo. Co musím hodně pochválit, je dokonale rozebraný pohled na víru, která balancuje na tenké hranici sektářství. A momentu, který předchází přepadu do propasti sebedestrukce. Naprosto jsem tedy chápala dilema a rozpolcenost Lib, když všechno pochopí. A v jejím finálním rozhodnutí jsem jí čtenářsky podpořila.

Jak dopadla adaptace knihy Zázrak?

Irský zázrak se hodně rychle posunul v mém žebříčku top filmů za rok 2022. Příběh samotný jsem si zamilovala už během čtení knihy, takže jsem byla zvědavá na adaptaci. A ta se moc povedla. Florence Pugh (Lib) předvádí skvělý herecký výkon, přičemž Kíla Lord Cassidy (Anna) jí zdatně dohání a hned v několika scénách jsem se rozsypala společně s nimi. Celkově bych řekla, že právě na tomhle celý film stojí. Nezáleží na tom, jak je myšlenka hluboká, na příběh filmu se lze dívat více pohledy, když je špatně podaná a zahraná, vyšumí do prázdna.
Irský zázrak asi nebude film pro každého. Protože on plyne jako voda a očekává spolupráci od diváka, aby se do té vody ponořil a splynul s příběhem. Rozhodně to není snímek, během kterého můžete dělat ještě něco jiného, než se pouze dívat na film. Mrzí mě pouze jedna věc. Že přestože šel film i do kin před premiérou na Netflixu, tak naše zemička do toho výčtu destinací nepatří. Mě by vůbec nevadilo jít na Irský zázrak do kina.
Zázrak
Zdroj: highonfilms.com

Přečíst knihu, vidět film nebo obojí?

Rozhodně doporučuji kombinaci obojího právě z důvodu, že kniha může pracovat s trochu něčím jiným než film. Kniha se víc soustřeďuje na postavy, přičemž film může (a taky toho využívá často) víc na zobrazení doby a prostředí, protože ho může lépe ukázat. Navíc režisér Sebastián Leilo odvedl skvělou práci. Ve snímku je hned několik scén, kde stačí pouze práce s kamerou s hereckými výkony, kdy nemusí padnout jediné slovo a vy jako divák to cítíte, jak se ve vás všechno sevře. Film Irský zázrak citlivě ctí svou předlohu a zároveň jí lehce rozvíjí, a snaží se mít přesah nejenom do příběhu, který vypráví.

Závěrečné shrnutí knihy a filmu Zázrak

Zázrak je z počátku klidná, skoro až pomalá kniha. Plyne jako potok, který máte před domem. Jenže potom začne pršet, a vy se zoufale díváte z okna, jak začíná být stále rozbouřenější a jenom čekáte, kdy (zda) se voda dostane k vaším dveřím. Zda si pouze namočíte čtenářské kotníky nebo záplava spláchne celý dům, zjistíte v knize. A film vám nabídne stejný zážitek. Pouze jinak zpracovaný.

Hodnocení předlohy: 9/10

Hodnocení adaptace: 10/10

Toto byly naše recenze na knihu a film Zázrak. Doufám, že se Vám článek líbil a knize nebo filmu dáte šanci.