Recenze: Saw X – Povedený návrat nebo zbytečné pokračování?

-

Série Saw je tady už přesně 20 let. Za tu dobu jsme se dočkali devíti filmů, jenž některé z nich byly dobré (zdravím první trilogii) a pak i takových, které sérii spíše posílaly ke dnu a s původním dílem už neměly moc společného (mávám Spirále strachu). Jubilejní 10. díl sliboval návrat ke kořenům. Povedlo se tuto hru dohrát do úspěšného konce? Tohle je naše recenze na Saw X.

Saw X recenze
Zdroj: Lionsgate

John Kramer je zpět! Saw X recenze

Události nového segmentu nás zavedou mezi 1. a 2. díl. Tvůrci zvolili tuto možnost, aby mohli vrátit do hry stavební kámen celé série a to samotného Johna Kramera. Toho zavede příběh do Mexika, kde mu kamarád z podpurné skupiny pro lidi s rakovinou doporučil speciální tým doktorů, kteří by mu mohli zachránit život. V naději na delší bytí, John vyráží do Mexika. Co se ze začátku zdá jako světélko naděje, se na konci vyvine do velkého podvodu s lidskou bolestí. Podvodníci však mají tu smůlu, že oklamali skládačkového vraha. Poháněn pomstou, John si pro ně nachystá jednu z nejosobnějších her vůbec.

Starý dobrý Saw?

Jak bývá zvykem, někdy se sliby tvůrců vypaří do neznáma, jindy naopak dostanou svým slibům. Tady to vyšlo tak napůl. Samotný příběh je rozdělen na dvě půlky, kdy tu první sledujeme pouze Johna Kramera po zjištění, že má zhoubný nádor a následně jeho vyrovnání se s ním. Minimálně po stavbě příběhu se opravdu jedná o pomalý rozjezd, jenž pomaličku rozdává karty a dává divákovi dostatek času, aby si k postavám vybudoval nějaký vztah, než se dostanou k samotným pastem. Minimálně k Johnovi jsem cítil hodně sympatií, což se o hráčích říct nedá. Druhá polovina je pak klasicky samotná hra.

Podvodníci, jenž se dočkají zadostiučinění jsou totiž tak odporní lidé, že jim tu brutální smrt prostě budete přát. Převážně jejich šéfová je numero uno v tom být kolosální mrcha. To je velkým plusem nového dílu. Nespěchá, nespoléhá jen na rychlé dějové kličky a postupně buduje celý příběh. Ten sice není bůhvíjak komplikovaný, ale má mnohem víc prostoru než v posledních filmech. I proto jsme dostali nejdelší díl v celé sérii. Takže ano, dá se s jistotou říct, že návrat ke starším kouskům je zde vidět. Režisér Kevin Greutert, který pracoval jako střihač skoro u všech segmentů ze série a pak i režíroval Saw 6 a 3D, očividně něco okoukal. Jeho styl vyprávění i provedení nedělá sérii vůbec ostudu.

Saw X recenze
Zdroj: Lionsgate

Pasti a sympatický návrat!

Fanoušci určitě čekají na to, jak vlastně dopadly samotné pasti. Ty mají nápadité provedení a kulminují s tím, co se ve filmu děje. Každá past, ve které se nebozí podvodníci nachází, má svůj účel. Samozřejmě se dočkáme i gore, které k sérii prostě patří. Saw se sice nikdy nevyznačoval nějakými gore orgiemi, ale pokud už se něco s lidským tělem stalo, provedení bylo vždy za jedna. To platí i tady. Někteří z hráčů opravdu nedopadnou moc hezky (za mě by se klidně mohlo ještě více přitlačit na “pilu“).

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  Tipy na chlapské seriály: Redakční tipy na kvalitní chlapské seriály!

Co se týká známých postav, druhou hlavní protagonistkou je Amanda. Ta se vrací jako Jigsawova společnice. Její postava má tady dost prostoru a scénář s ní pracuje opravdu dobře. Amanda se zde předvádí v trošku jiném světle, než jsem byl zvyklý a v tomhle díle jdou s její postavou více do hloubky.

Saw X recenze
Zdroj: Lionsgate

Co se tedy úplně nepovedlo?

Jak už jsem psal výše, ačkoliv je příběh dobře vystavěný i odvýprávěný, je prostě úplně jednoduchý. Je to vlastně klasický námět o pomstě z pohledu Johna Kramera. Ke konci už mi bylo trošku jasné, jak to vše skončí a bystrý divák by neměl mít problém na to přijít taky. Samozřejmě, zde nechybí klasický twist konec, sestříhaný do známé melodie. Tentokrát ale není tak úderný a vlastně neodkrývá nic extra, co by nám ve filmu uteklo. Pamatujete na 1. díl, který všechny koncem vyhodil ze židle? Tak tady s tímhle moc nepočítejte. Taky mi občas přišlo, že v této sérii, ač se tvůrci snaží, už se nedá moc vymyslet. Stejně jako v sérii Nezvratný Osud, jde už jen o to, čekat kdy a jakým zvráceným způsobem někdo umře.

Saw X recenze
Zdroj: Lionsgate

Saw X recenze závěrem

Suma sumárum, já jako fanoušek série jsem určitě spokojen. Nejedná o další zbytečný díl, který by se snažil ždímat dolary. Jigsaw je zpět, tentokrát v příběhu jen o něm. Saw X obsahuje všechny oblíbené propriety, které mají fanoušci rádi. Ať už vymazlené pasti, chutné gore, ikonickou loutku na koloběžce a charismatického Tobina Bella. Přidejte si k tomu návrat Amandy, pár překvapení a solidní revenge, ačkoliv hodně jednoduchý. Pokud rádi vzpomínáte na první díly, rozhodně vyražte do kina. Má to k nim blíž než poslední dva chabé pokusy. Nečekejte žádnou pecku, spíše po dlouhé době povedený přírůstek do série.

Rozhodně zůstaňte v kině i po titulcích, tento díl po nich obsahuje ještě malý dovětek.

Verdikt: 6/10

Toto byla recenze na Saw X. Máme tady fanoušky, případně vyrazíte do kina?