Recenze: Borat 2 – Cesta do hlubin Boratovy duše!

-

Recenze: Borat 2 – Nečekaně moralizovaná bláznivá jízda

Existence a popularita prvního dílu je dodnes jakési zjevení. Potrhlý, do té doby ne moc známí, komik Sasha Baron Cohen satiricky odhaluje ošklivé vlastnosti Američanů a celé jejich společnosti. Vlastně stále nerozumím tomu, proč si tenkrát na Borata stěžoval Kazachstán a ne Spojené státy. Ty totiž z filmu vychází jako morálně větší loseři, kteří by se měli nad sebou zamyslet. Kazachstán totiž není takový, jak jej Borat popisuje (alespoň se to tamní vláda pokouší vyvracet). Ovšem Amerika je stále stejná i dnes. Jak se povedlo pokračování Borat 2? To ukáže naše recenze.

Boratova dcera

Největší novinkou ve druhém díle je okamžité představení Boratovy dcery Tutar v podání Bulharky Marie Bakalové, která se s ním nedobrovolně vydává na cestu do Ameriky na objednávku Slavnoj Kazašskoj Národu. I tentokrát má reportér Borat úkol, kterým je doručit sexuální dárek americkému vicepremiérovi Miku Penceovi. Jak asi tušíte, nic nejde podle plánu a předání dárku vezme za své.

Z toho důvodu je nejdůležitější částí příběhu Tutar. Nejenže skrze ni prožívá Borat podobnou situaci jako před 14 lety, tedy plno absurdních, xenofobních a rasistických událostí před nic netušícími lidmi, ale posouvá i děj k úplně jiným hodnotám, než bychom u bláznivé komedie čekali.

Jsem Kazach-Američan!

Za uplynulou dobu se z kazašského reportéra stala ikona po celém světě, která na ulici už nikoho nepřekvapí. Z toho důvodu je musí změnit převlek, aby se mohl znovu infiltrovat do americké společnosti inkognito. Jenomže spolu s převlekem, kdy Borat vypadá jako zarostlý, tlustý jižan, a ne euroasiat, vyznívá otázka: má tohle ještě něco společného s objevováním americké kultury?

Jak se to vezme. Na spoustě vtipů je vidět „naskriptovanost“ a sice někteří přihlížející jsou do situace zasvěceni a záměrně reagují neadekvátně nebo naopak nekonfliktně. Ti, o kterých bychom mohli mluvit jako o náhodných kolemjdoucích zase zareagují maximálně vrtěním hlavou či zdviženým obočím. Je tomu jak ve scéně na plese, s Trumpovou maskou i v synagoze. Přičemž ta poslední je zoufalým pokusem o antisemitistický humor prvního dílu. Jedna z účastnic pak na tuto scénu byla připravená a film je věnován její památce, když pár měsíců po natáčení zemřela.

Borat 2
Zdroj: Amazon Studios

Borat 2 se dělí na dvě poloviny. Jedna se pokouší dělat z lidí blázny a přicházet s nevídaným nekorektním humorem, který je Cohenovi blízký. Ta druhá se pokouší vyprávět příběh o nevychovaném otci a dceři, která chce žít normální život obyčejné holky, ale je oblbnutá smyšlenou knihou ženských pravidel. Čím více se zamyslím nad druhou půlkou, tím méně se bavím. Tato hloubka byla bezpochyby Cohenovým výmyslem a má vést k Boratovu polepšení se. Podle očekávání tak dochází ke konfliktu, který má se sebou přinést závěrečné rozuzlení a morální poučení.

Borat 2
Zdroj: Amazon Studios

Volte nebo vás zabiju!

Příběh je veskrze zasazený do událostí letošního roku. Neudálo se toho zrovna málo a nejvíce se Borat 2 drží amerických voleb a viru COVID-19. Právě na tom je cítit horká jehla a sice, že film chce být, co nejaktuálnější. Tvůrci pak buď plánovali komentování jiné události nebo neměli v rukávu žádnou. Protože je Hollywood ultra liberálním státem ve státě (a ještě v jednom velkém státě), padá veškerá legrace na půdu republikánů a nikoliv demokratů. A to není „fajne“.

Předně – nám Evropanům to může být úplně ukradené. My americké volby neovlivníme, jen se můžeme kochat „kvalitním“ výběrem jejich kandidátů. Pokud situaci alespoň trochu sledujete, pochopíte pár vtipů navíc. Mimo to skutečnost je stejně komická jako fikce. Nevím, co od Borata očekával bývalý starosta Rudy Giuliani (který už pár cameí ve filmech měl), ale asi jej už nikdo nebude brát vážně. Všechny politické vtipy míří na Trumpovu stranu a je z toho cítit nezdravá zaujatost.

Borat 2
Zdroj: Amazon Studios

Borat? Nebo neBorat?

Těžko můžu v tuto chvíli soudit s jakou nadčasovostí Borat 2 přišel. Nevíme, co nás v dalších letech čeká. Ale pokud situaci porovnám s prvním dílem, ten se nesnažil za každou cenu komentovat současné dění, ale společnost. Právě občané amerických států se příliš nezměnili a 14 let staré vtipy mají stejnou váhu jako tehdy. Také šlo o ohromný finanční a kritický úspěch pro Sashu i studio Fox, který si málem odnesl Oscara za originální scénář!

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:  První trailer na Bad Boys: Ride or Die je tady. Čtyřka Mizerů vytahuje karty v nové ukázce

Zatímco dvojka nevznikla ani pro peníze (opravdu), ani pro sošky. Ba můžeme být vůbec rádi, že je a že se ji chopil Amazon Prime, který za práva vypláznul 80 milionů na dřevo, jelikož dnešní sterilizovaná studia (Fox už je dávno Disney) by si takovou kontroverzi za rámeček nedala. Přitom zájem mezi diváky je, čemuž svědčí přes 30 milionů zhlédnutí za jeden týden!

Borat 2
Zdroj: Amazon Studios

Recenze filmu Borat 2 může zní příliš kriticky, ale vězte, že lepší komedie letos nepřišla a nepřijde. Podobnou pak zřejmě neuvidíme v dalších deseti letech.  Není to taková řacha jako minule, ale za těch pár vtipů stojí. Tuplem pokud zbožňujete kazašskou karikaturu reportéra a zajímává, co se s ním stane. Tak na co čekáš, srabe?

Hodnocení: 6/10

Taková je naše recenze filmu Borat 2: Subsequent Moviefilm. Na film se můžete podívat na službě Amazon Prime, která funguje v Česku i na Slovensku.

Zdroj titulního obrázku: Amazon Studios